Sista dagen med Norge ;)

Då packar vi och städar ur stugan för nu drar vi till....


Även här är det brant och smal väg....


så därför får man åka upp på hel timmar och ner på halvtimmar.



Tunneln är på 2 km och ingen belsysning.


Vad är Kieåsen och varför åkte vi dit? För några år sedan läste jag en bok som hette Folket på Kieåsen av en svensk författare Bror Ekström. Blev fängslad av hur folk kunnat bott permanent här.
Bror och hans fru åkte hit på semestern men det var bara hans fru som tog sig upp dit den gången genom bergklättring som tog ca 2 timmar för på den tiden fanns ingen väg dit. I en av stugorna bodde tre syskon och i den andra stugan bodde en kvinna. De besökte syskonen flera semestrar och då lyckades även Bror ta sig upp.
Sen får man följa dessa personer genom några år. En verklighets baserad bok så när jag läste ut den så bestämde jag att någongång ska jag dit.

 




Inte helt fel att bo med denna utsikt ;)













Tänk vad många år dessa stenar har på nacken.
Sen fortsatte vi färden.......


Här dricker Eddie vatten ur en fontän från OS i Hamar.

Sen åkte vi till Sverige och sov över hos våra landseervänner i Torsby. Eller vi våldgästa dom ;)

Kramisar!

Kommentarer
Postat av: Lillan med voffs

Tack för "våldgästningen"! ;)

2010-08-16 @ 10:00:03
URL: http://vattenhunden.wordpress.com
Postat av: Therese & Atlas

Det är verkligen fina platser ni besökt i grannlandet. Jag skulle också gärna semestra där nångång.

Kram

2010-08-16 @ 10:02:39
URL: http://atlas.blogg.se/
Postat av: Annica



Himmel så fint det var där på toppen på kjeåsen, det var nog den stugan jag hört talas om! Hihihi...vad skönt att kunna våldgästa folk så där;) hoppas du har bilder därifrån också=))))

kram=)

2010-08-16 @ 18:02:08
Postat av: Sussi

Det var ju bra att dom har upp och nedåkning under ordnade förhållanden. Hemskt att få möte på en väg det itne går att mötas på!

Vilka bilder. Den resan ni gör nu måste fylla ett helt fotoalbum sen. Det är supervackert



Kramisar

2010-08-17 @ 10:15:20
URL: http://allt-om-inget.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0