Sebakös adenit (SA)

Ska erkänna att jag varit nervös för den här dagen då Ozzy skulle till veterinären och det är med blandande känslor jag gick därifrån.
Om vi börjar med hudsjukdommen som heter sebakös adenit som förkortas SA.
Hon tyckte han såg illa däran i pälsen och att vi måste återfukta bättre. Helst duscha 1-2 ggr/vecka med olika schampo som återfuktar mycket. Blanda ihop en spray med propylenglykol som vi ska spraya på han flera ggr/dag samt aloe vera olja. Det gäller att återfukta huden eftersom han inte producerar talg i hårsäckarna. Lyckas vi inte med det så kommer han fortsätta att ha sin klåda =(
En annan sak är att han är mera mottaglig för andra infektioner i huden för hans är inte "frisk" i den, hoppas ni förstår vad jag menar.
Här kan ni läsa mer om den http://www.akita-in.com/SA.html
Ska beställa ett "back on track" täcke i morgon åt han. Hoppas han finner sig i att ha det på sig. 
Passade även på att klämma och känna på hans leder och muskler. Där fick jag nog en liten chock. Har tyckt han varit så pigg den sista tiden. Men när hon böjde på hans leder så skrek han till. Värst fram och det kunde bero på antingen att det bildat artros men troligen så är det för att han belastar fel pga att han har spondylos. Han var också stel bak. Så i morgon blir det till att ringa sjukgymnasten för en riktig bedömning.
Men trots allt så tyckte hon att han var en riktig glad och pigg kille, Ozzy älskar att åka till veterinären. Där kan man pussas och lukta på alla konstiga dofter som finns.

Men något positivt har jag att komma med, Ozzy väger 50 kg. Helt otroligt, så mycket har han aldrig vägt. Ändå så är han väldigt smal. Men på han så skadar det nog inte.
Eddie hade också gått upp till 61 kg, mer än så behövs nog inte på han.

Nu håller jag mina tummar på att min älskade "Lillkråka" ska bli så bra som möjligt!

God natt kramisar!


Kommentarer
Postat av: Annica

Hoppas nu att schampo kombinerat med insmörjningen kommer att hjälpa honom, tror nog inte täcket blir några problem för honom, han kommer nog tycka det blir skönt, det täcket är ju väldigt smidigt för dom att ha på sej! Hahaha...han är då för go då han älskar att gå till veterinären gång på gång=)

2008-11-07 @ 07:00:35
URL: http://leonland.bloggagratis.se/
Postat av: Lillan & Zelda

Åh, inte roligt att läsa alls... tur att det fanns ngt. positivt i det hela åtminstonde.

Lider och tänker på Ozzy, stackarn...

2008-11-07 @ 15:25:43
URL: http://hem.bredband.net/b581626
Postat av: Anna

Stackars Ozzy !

Hoppas det hjälper så han slipper klia sig. Och den fina svansen får vifta högt igen som en plym.

2008-11-07 @ 18:01:37
Postat av: Carina

Ozzy pojken ska vara glad att han har den matte han har, ni kämpar på och ger er inte i första taget.

Någon djuraffär vet jag inte om det finns i Birsta...fråga dottern men hon visste inte bättre än jag, men finns det någon så är jag övertygad att du nosar upp den snabbt ;)

Öppna plånboken och shoppaloss nu :D

2008-11-07 @ 19:00:15
URL: http://goldiesmatte.blogg.se/
Postat av: Therese & Atlas

Strackars Ozzy med klåda, hoppas verkligen att shamponeringarna kommer att hjälpa honom. Krama om honom från mej!

2008-11-10 @ 07:00:45
Postat av: Lotte

Hej, igen.



Det finns misstanke om att SA skulle kunna påverka leder också, lite som reumatism.



Lotte

2008-12-25 @ 09:22:52
URL: http://www.akitas.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0