Spondylos

Glömmer aldrig den dagen när Annica ringde och berättade över Ozzys syrra Signes diagnos på varför hon fick de där anfallen. Hade aldrig hört det där ordet. Gogglade och symtomen var så skrämmade likt hur Ozzy var. Däremot så hade Signe aldrig visat dom symtomen tidigare.

Vad är spondylos?
Det är en ryggförändring som orsakars av inflammation i diskens yttre zon. Det byggs pålagringar framför allt mellan och under kotkroppar. När det växt i hop kallas det för sondylosbryggor.
När de här pålagringarna växer så brukar det vara då hunden har mest ont och och får inflammation i de muskler runt kotorna som är drabbad och då brukar man få ge antiinflammatorisk medicin tex rimadyl.
När själva spondylosen har växtklart så brukar inte den förorsaka samma smärta som tidigare däremot blir rörligheten sämre om man kan säga att hunden blivit stelopererad.

Symtom?
Det finns troligen många hundar som har det utan att man vet av det, men oftast så märker man att hunden har ryggsmärtor och rörelsebesvär. På Ozzy var det framför allt att han blev halt vid minsta ansträngning och tog "sats" för att hoppa upp i soffan och in i bilen.

Vad man bör tänka på?
När man läser om det så ska hunden helst inte överbelasta de kotor som är drabbade. Undvika hopp, springa efter bollar, leka men andra hundar och gå i trappor m.m ja ni läser själv, att en hund som INTE får göra detta har INGET hundliv anser jag. Döm själva.
Ozzy får göra det mesta av det jag räknade upp men självklart med måtta. Leka med andra hundar är nästan uteslutet.
Om det går riktigt illa så kan spondylosen brytas sönder och då uppkommer muskelinflammation igen och även de hemska smärtorna.

Förebygga?
Bygga upp muskler runt de område som är drabbat så de avlastar och stärker. Simning är nog den bästa träningen men även att gå promenader i skog och mark där hunden får lyfta på tassarna i olika terränger.
Vanligt att hunden får stå på antiinflamatorisk medicin hela livet. För Ozzys del har det blivit i perioder, vill ju helst slippa ge han mediciner.
Även viktigt att hålla hunden varm och använda täcke. Helst ska Ozzy värma upp före vi tex tränar och ALLTID stretcha efter träning och promenader. Gör vi inte det då blir han med all säkerhet halt och stel en stund senare.
Glucosamin och nyponpulver är bra och Ozzy får även Cartrophen sprutor. Sen så får han massage och de gillar han verkligen.

Här kommer det bilder på Ozzys rygg som är ca 1,5 år sen. Ni ser att det nästan har bildas de här spondylosbryggorna. I dag så är dom troligen ihopväxt.





Kände bara att jag ville skriva av mig i detta ämne och hoppas alla förstår att det inte är en sjukdom som man bara rycker på axlarna åt. Det är iallafall min åsikt.

Tyvär är inte Signe med oss i dag och jag lider verkligen med dig Annica som ni kämpade. Ozzy har även en syster som heter Zelda som även hon har detta. Jag hoppas vi har många år kvar med våra älsklingar, men man tar inget för givit utan man är glad så länge man får ha de till låns.Sen gör det inte saken bättre med Ozzys hudsjukdom men den skriver jag om en annan dag.

Kramisar!


Kommentarer
Postat av: Annica

Ja fy fan säger jag IGEN!Tårarna började sååå klart att trilla ner på mina kinder! NEJ det är inget hundliv...det klassiska som många säger jamen "bara" det växt ihop så är det INGET bekymmer...jo men tjena=(, Nej ta och röntga lite fler hundar så vi får se hur det ser ut bland Landseererna, framför allt avelshundarna,...syns ju bra på vanlig röntgen och kostar inte så mycket

KRAM!

2009-03-07 @ 16:06:41
URL: http://leonland.bloggagratis.se/
Postat av: Therese & Atlas

Jag tycker det är jättebra att ni som har drabbade hundar skriver om detta, det kanske gör andra hundägare lite mer uppmärksamma på symptom på sina egna hundar.

Det är en fruktansvärd sjukdom och jag kan bara inte tro att det är flera hundar i samma kull som fått detta av en slump. Det måste ju vara ärftligt på nå vis?!

Håller helt och hållet med dig om att det inte är ett värdigt liv för en hund om den inte kan leka, hoppa mm.

Kram

2009-03-08 @ 08:29:31
Postat av: Leonora - The Crazy one

Hoppas du får en härlig dag :)

allt väl?

2009-03-08 @ 08:33:08
URL: http://magiskaminnen.blogg.se/
Postat av: Anonym

Usch, det är inte roligt för er. Men nu ska vi försöka ha 2 roliga veckor mot SM-Finalen....

2009-03-08 @ 14:35:08
Postat av: Ingela & Ludde

Hej!

Nu har jag suttit och tittat på bilderna på Ozzy och kan konstatera att hanser lika dan ut som min Ludde i pälsen. Misstänker att Ludde har Sebakös adenit ska till veterinären på måndag igen. Jag skulle vilja veta lite om vilka behandlingar som Ozzy har fått mot denna sjukdom? Vill du berätta.....Ludde är mer drabbad än vad bilderna på Ozzy visar.Han har stora kala fläckar på kroppen och det kommer knölar i huden som vätskar. Har varit till veterinären ett antal ggr men ingen sjukdom är fastställd än. Ludde är en Weaten terrier.

2009-05-08 @ 23:55:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0